En blogg om allt eller inget, mäst inget !

Direktlänk till inlägg 28 januari 2010

Hur sjukt är inte detta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Av Alexander - 28 januari 2010 21:01

Snön ställer till stora problem i trafiken.

För att inte tala om ekonomin.

Slutnotan för vinterväghållningen i Sverige kommer att landa på 3,5 miljarder kronor – minst.

Årets snömängder kommer att kosta samhället miljarder i vinterväghållningskostnader. Utslaget på nittio dagar – tre långa och snörika vintermånader – kostar skattebetalarna 39 miljoner kronor per dygn.

Kostnaderna för enbart kommunernas väghållning, innefattande städer och större tätorter med stadsplan, landar i vinter på 1,5 miljarder kronor. Då är det lågt räknat.

– Det är mycket svårt att säga vad kostnaderna för vinterväghållningen kommer att gå på. Men eftersom det varit extremt mycket snö i vinter blir kostnaderna i alla fall inte lägre än 1,5 miljarder kronor, säger Örjan Eriksson, på Sveriges kommuner och landsting, avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad.

Kostnaderna för kommunerna innefattar bland annat snöröjning, saltning och personal.

Vägverket: ”12 miljoner dygn”

Ute på landsbygden och i mindre tätorter längs vägarna är Vägverket ansvariga väghållare. Deras totala budget för vinterväghållningen är två miljarder kronor. Men i nuläget är Vägverket osäkra på om man denna säsong klarar att hålla sig inom budgetramarna – enbart ett dygn med mycket snö kostar 12 miljoner kronor.

– Jag törs faktiskt inte svara på om vi kommer att kunna hålla oss inom budgeten. Men det måste ju få kosta. Det som är positivt är att vi inte behövt salta och ploga från Svealand och norrut sedan jultid. Där sparas mycket pengar, säger Thomas Andersson, pressekreterare på Vägverket där 10 000 personer enbart arbetar med vinterväghållningen.

”Sämre vägar i sommar”

Mycket snö innebär inte bara höga kostnader. Det kommer också att få följdeffekter för sommarens semesterfirare.

 – Är det mycket snö på vintern så blir det höga kostnader som tas från totalbudgeten. Istället för ny vägbeläggning i vår och i sommar läggs pengarna på snöröjningen. Det blir helt enkelt sämre vägar till sommaren, säger Johan Danielsson, informationsansvarig på Sveriges kommuner och landsting.


Detta ni nyss lästa står i Aftonbladet så det är inget som är påhittat av mig.



Hur var det förr när det fanns snö i hela landet, myndigheterna verkar tro att detta är något som bara har kommit nu på sissta tiden. Men då kan jag upplysa dom om att det har funnits mycket SNÖ förr i hela sverige och då var vägarna mycket bättre skötta av kommuner och  andra myndigheter.

Man kan fråga sig varför vi betalar så jävla mycket i vägskatt som vi gör och vart tar då dom pengarna vägen som ska läggas på vägar och trottoarer.


Jo jag har en teori om det vilket inte förvånar dom som känner mig, men jag vet att det finns fler än jag som känner så här.

Och det är att alla VDar och människor som sitter högt upp ska ha sina höga JÄVLA

löner och förmåner.

Varför kan inte dom som alla andra knegare ha samma lön och mindre förmåner.

Det finns vanliga arbetare som gör fan så mycket mer än cheferna dom har och har

mer ansvar än dom åxå men det är ingen som ser.


Om komunerna och andra instanser såg till att vägarna var bra så minskar olyckorna för innan lagen om vinterdäck så var det inte lika mycket olyckor på vägarna för att då körde folket med förståndet och inte mot tiden som dom är tvugna att göra nu.

Så nu får myndigheterna lägga ut mer pengar på olyckor och läkare än vad dom lägger på VÄGARNA helt otroligt.


Nej nu orkar jag inte mer så hej på er alla där ute var ni nu är. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander - 23 juli 2011 19:34

Jaha då var man här igen då, som vissa av er vet så har jag varit borta ett tag från detta med blogg o allNä t. Har inte haft tid med att sitta o skriva en massa och vet inte vad jag skulle ha skrivit då. Händer inte så mycket förutom att jag har...

Av Alexander - 31 mars 2011 18:29

Ja ni läste rätt, jag må vara ett svin, idiot, elak och även egoist eller tillockmed MANSGRIS. Men när det kommer på fråga om att jag försörjer min familj så kan jag berätta att jag inte är detta. Jag ser alltid till att min familj har det bra och må...

Av Alexander - 13 mars 2011 13:40

  Helgdagar Gregoriusdagen, förr firad till minne av Gregorius den store (1882 flyttad från 12 mars) Dagens namn I den svenska almanackan Nuvarande – Greger Föregående i bokstavsordning Ernestus – Namnet fanns på dagens d...

Av Alexander - 11 mars 2011 18:04

Ja denna dagen var inge bra alls. Som jag skrev på FB i mårse så var jag inte alls på banan för att åka  o jobba. Lite febrig och mådde skit med värk o annat.   Hur som så började dagen illa då jag skulle såga upp ett dörr hål i en vägg. Så jag b...

Av Alexander - 10 mars 2011 12:09

Då sitter man på jobbet och har middag, ja det är inte så mycket utan bara några mackor med ost och lite kaffe. Men det få ju räcka ska ju inte vara någon lyx att jobba eller. Sitter i Båstad och renoverar FD Arbetsförmedlingen så att Soc kan flytt...

Presentation


Är en vanlig kille som säger det som faller honom in att säga.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2010 >>>

Omröstning

Besöker den här bloggen ?
 Ofta
 Ibland
 Nyss kommit hit
 Kommer att besäka igen

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Blogg Extra


Ovido - Quiz & Flashcards